Воскресенье, 22.12.2024, 19:11
Приветствую Вас Гость | RSS
Търсене в сайта
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Социални връзки

Каталог статей

Главная » Статьи » МАРКЕТИНГ » Издателски бизнес и маркетинг

Хари Потър - една успешна маркетингова кампания
Хари Потър - една успешна маркетингова кампания
http://eventus.log.bg/article.php?article_id=78240, 2 септември 2010

Как започна потърманията? „Бизнес уик" пише, че „Сколастик инк" – американският издател, е „започнал кампания от уста на уста месеци преди първата книга да се появи на пазара – раздал е предварително книги на влиятелни критици, библиотекари, деца и са използвали „своята собствена вселена от големи усти", която със сигурност е включвала новинарски медии от тежката артирелия. Оттогава историята на Джоан Роулинг в стил „Пепеляшка" се повтаря в стотици материали в печата и по телевизията. Това е една приказка, която прави богата безработната неизвестна разведена майка, която пише на ръка историята в единбургско кафе, докато дъщеря й си спи в количката. „Шейсет минути" показва авторката на „Хари Потър", седнала на станалата вече историческа маса, където нахвърля на салфетка първите идеи за книгата.

Хари Потър се появи, когато здравомислещият политически журналист в предаването по Ай Би Си „Тази седмица" си сложи очилца като на Хари Потър, за да чете „Хари Потър и огненият бокал". Същият ден „В неделя сутрин" по Си Би Ес се проведе интервю с Джоан Роулинг на борда на „Хогуортс експрес". „Ню Йорк таймс" описа старовремския парен влатк от Оксфорд, Англия. „Това е шедьовър на публичността, създаден точно навреме, за да отпразнува и задоволи неистовия глад, провокиран от най-новото в поредицата, породила истерия днес. Влакът в продължение на четири дена спира по малки и големи гари, където феновете на Хари Потър чакат търпеливо да зърнат жената, дала живот на техния герой, и да получат автограф".

Подобно на предшествениците си „Огненият бокал" се превърна в най-продаваното заглавие в историята. Той се присъедини към първите три книги за Хари Потър „Философският камък", „Стаята на тайните", „Затворникът от Азкабан", които все още бяха в списъка на бестелърите на „Ню Йорк таймс".

За „Огненият бокал" имаше забрана да се издава каквато и да било информация до полунощ в деня на излизането. Заглавието, сюжетът, дизайнът на корицата и дори обемът (734 страници) бяха пазени в тайна. Лудостта, възпламенила се в полунощ, беше отразена от всяка регионална и национална печатна и електронна медия от двете страни на Атлантическия океан.

Роуланд, която вече беше най-известната в света авторка на детски книжки, се нареди на второ място след новоизбрания президент на Америка Джордж Буш в класацията на сп. „Таймс" за личност на 2000 г. По това време четирите й романа за Хари Потър бяха продадени във феноменалните 76 милиона екземпляра. Книгите й станаха страшно популярни и „Ню Йорк таймс" се поддаде на исканията на автоите и издателите да ги премести от основната класация за художествена литература в класация за детски книги (въпреки че много от запалените читатели на Хари Потър не бяха деца). Със сериозната помощ на ПР от „Хари Потър и огненият бокал" бяха продадени 45 милиона само в САЩ. Успехът имаше специална новинарска стойност, защото много деца оставяха телевизорите и компютрите, за да погълнат всичките 734 страници.

Филмираната версия се появи през ноември 2001 г., съпроводена със същия шум и очакване. Издателят на Хари Потър „Сколастик" и „Ю Ес Ей тудей" направиха конкурс за есета „Как книгите за Хари Потър промениха живота ми". Продуктите към първия филм освен неизбежните пуловери от училището „Хогуортс" включваха очилата на Хари, бейзболни шапки, игри, интригуващи предмети като желираните бонбони с всякакви вкусове. Филмите конкурираха по еуфория и отзвук книгите, на които се базираха.
Списание „Тайм", което за първ път сложи на корицата Хари Потър през септември 1999 г., го направи отново през 2003 г. На корицата се усмихваха дузина деца с очилца като на Хари, които с нетърпение чакат появата на пазара на „Хари Потър и огненият бокал". Заглавието този път беше „Истинската магия на Хари Потър". Какво казва най-популярната в света поредица за тайния живот на децата".

Часовници отброяваха оставащото време на „Таймс скуеър", безбройни книжарници, маскени балове, треска за книги в полунощ, промоции на четири главни стадиона и нови забрани за издаване на информацията отново доведоха до мащабно медийно отразяване. Това отново беше част от всепроникващата маркетинг кампания за „Хари Потър и орденът на феникса". Издателят разпространи 3 милиона стикера за коли, 400 хиляди копчета, 50 хиляди постера за прозорец и 24 хиляди макета. Разпратиха на книжарниците над 150 хиляди комплекта за събития с материали и идеи за подготовка на парти, които включваха дори обяснения как да се справят с опашките от нетърпеливи фенове.

Дж. К. Роулинг, преди бедна неомъжена жена, сега е по-заможна дори от кралицата на Англия. Този път тя пропусна традиционната обиколка, но се появи пред четири хиляди английски и ирландски деца в известната „Алберт хол" в Лондон, за да отговори на въпросите им и да им чете от книгата. ККъм тях се присъединиха десет американски деца, победители в конкурса за есета на „Сколастик", избрани на случаен принцип. Събитието беше показано по интернет из целия свят. „Фениксът" веднага се изкачи на върховете на класациите за бестселъри, а първият тираж от 8.5 милиона на книгата с обем почти 900 страници светкавично се разпродаде. Това беше най-големият тираж в историята на книгоиздаването. Петият том на феноменално успешната поредица стана хит не само в САЩ, но и счупи всички рекорди в книгоиздателството. В това време беше публикувана на английски в Европа и Азия и „Огненият бокал" беше издаден едновременно по целия свят.

В Европа маркетинг магьосниците зад книгите за Хари Потър измислиха нов начин да зареждат с ентусиазъм читателите, да създават публичност, да продават книги и да помагат на бездомните. Две седмици преди издаването на немски на „Феникса" първата цяла глава се появи в 19 вестника по улиците на Германия, Австрия и Швейцария. Бездомни продавачи ги разнасяха в метрото, в търговските зони и баровете, които се посещават от майки и татковци, и запазваха парите от продажбата. В резултат „Амазон" получава 150 хиляди предварителни поръчки от читателите в тези страни. Нужни бяха хиляда пощальони, които да доставят за една нощ два милиона екземпляра до книжарниците.

„Уолстрийт джърнъл" писа, че до момента на излизането на „Феникса" от четирите предишни книги за Хари Потър бяха продадени 200 милиона копия на 55 езика в над 200 страни. Техният упех е част от прецизно организирана световна маркетингова кампания, задвижена от пъблик рилейшънс.

Томас Харис, Патрисия Уолън „ПР през ХХI век. Пътеводител за специалисти по маркетинг"

Успехът на Хари Потър е и триумф на маркетинга. Специалистите определят самата Дж. Роулинг като „професор по маркетинг", която поставя началото на успешната кампания далеч преди експертите. Нейните книги са пълни с блестящо измислени марки, стратегии, рекламни кампании и всички елементи на маркетинговия микс. За разлика от традиционните марки, които се фокусират върху една идея (Волво – сигурността, Марлборо - свободата), фокусът на марката „Хари Потър" е в постоянната промяна - всяка история подхранва последващи истории.
Категория: Издателски бизнес и маркетинг | Добавил: Maria (22.10.2012)
Просмотров: 469 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *: