Каталог статей
Главная » Статьи » КАЛЕНДАР » Октомври |
Джон Дюи (20 октомври 1859 г. - 1 юни 1952 г.)
Джон Дюи Джон Дюи – "Демокрация и образование” Джон Дюи — Уикицитат Ако днес преподаваме така, както сме преподавали вчера, ние ограбваме нашите деца за утре. Ако всички преподаватели осъзнаят, че именно качеството на мисловния процес, а не фабрикуването на верни отговори е мярката за образователен растеж, то ще се случи нещо съвсем малко по-различно от революция в обучението. Всеки велик успех в науката има за свой източник велика дързост на въображението. Главната причина за "проблемите с дисциплината" в училищата е фактът, … че ударението се поставя върху това да се стои мирно и кротко, да се пази тишина, всички да се движат и стоят по един и същи начин, да симулират минимален интелектуален интерес. Работата на учителите е да внимават учениците да спазват тези изисквания и да наказват неизбежно проявяващите се отклонения от нормата. Да се открие какво е способен човек да прави и да се осигурят възможностите да го направи, това е ключът към щастието. Демокрацията е повече от форма на управление – това е преди всичко начин на съвместен живот, на общо споделен опит. …Добре изложеният проблем е наполовина решен. Добър човек е този, който без значение колко морално пропаднал е бил, се развива, за да стане по-добър. Достигането на една цел е отправна точка за друга. Единствената свобода, която има трайно значение, е свободата на интелигентност, тоест свободата на наблюдение и преценка, упражнявана в името на цели, които си струват. Най-често срещаната грешка, свързана със свободата, мисля, е да бъде идентифицирана със свободата на движение или с физическата страна на някаква дейност. Изкуството е най-ефективният начин за комуникация, която съществува. Мислим само, когато се сблъскаме с някой проблем. Моралът не е списък от постъпки, нито сборник с правила, от които можем да се ползваме като от аптекарски или кулинарни рецепти. На този свят има огромна разлика между това да имаш нещо да кажеш и да трябва нещо да кажеш. Научните принципи и закони не лежат на повърхността на природата. Те са скрити и тррябва да бъдат изтръгнати от природата чрез активни и сложни техники на изследване. Не за пръв път казвам, че истината е универсална и след това добавям, че има най-малко един път до нея. Не можем да извадим от главите си нещо, което смятаме за идеално общество. Ние винаги живеем само във времето, в което живеем, и в никакво друго време; и само чрез извличане от всеки настоящ момент смисъла на всяко настоящо преживяване ние се подготвяме да правим същото и в бъдеще. Никой човек не може да живее без определени цели и усилия за постигането им. "Общество" е една дума, но много неща. Образованието е социален процес, образованието е растеж, образованието не подготовка за живота – то е самият живот. Образователният процес няма край отвъд себе си – той сам си е собствена цел. Провалът е поучителен. Човек, който наистина може да мисли, научава толкова много от провалите си, колкото и от успехите си. Пътят на най-малкото съпротивление и най-малкото усилие вече е положил коловозите си в съзнанието. Изисква се упорита работа, за да се предизвика промяна в старите вярвания. Само борейки се с условията на задачата, търсейки и намирайки собствено решение, ученикът мисли. Собствената същност не е нещо дадено наготово, а нещо, което непрекъснато се формира от избора на постъпки. Убеждението, че всяко истинско образование идва чрез опита, не означава, че всички преживявания са истински и еднакво образователни. Човекът живее в свят на предположения, мистерии и несигурност. | |
Просмотров: 367
| Теги: |
Всего комментариев: 0 | |