Каталог статей
Главная » Статьи » КАЛЕНДАР » Ноември |
Едуард Бернайс. - http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D0%B4%D1%83%D0%B0%D1%80%D0%B4_%D0%91%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%B9%D1%81 Едуард Бернайс (на английски: Edward Bernays) е малко известен, но изключително влиятелен манипулатор на общественото мнение в САЩ през ХХ век. Племенник на Зигмунд Фройд, Бернайс използва на практика идеите на чичо си за безсъзнателните, ирационални човешки импулси, за да ги впрегне в услуга на корпоративни интереси, и така да подтикне масите да консумират продукти и услуги основаващи се не на рационални нужди, а ирационални желания. Считан е от мнозина за автор на термина „PR" („Public Relations", или „връзки с обществеността") и негов пръв експлоататор. Автор е на книгата „Пропаганда" (1923). Кой е Едуард Бернайс? - http://www.roibg.com/?cat=6&sub=17&id=17 Едуард Бернайс се определя от мнозина като „бащата на ПР”, въпреки че някои хора вярват, че това определение важи повече за един друг практик, а именно Айви Лий. Една от любимите техники на Бернайс за генериране на съгласие била индиректната употреба на подкрепата на трета страна, която да защитава каузите на неговите клиенти. За да стимулира продажбите на бекон, например, той провежда изследване сред лекари и съобщава, че според техните препоръки хората трябва да закусват здравословно. Той изпраща резултатите на 5 000 лекари заедно с реклама, която описва комбинацията от бекон и яйца като здравословна закуска. Сред клиентите на Бернайс са президентът на САЩ Келвин Куулидж, „Проктър и Гембъл”, Си Би Ес, компанията „Американ табако”, „Дженерал електрик”, „Додж мотърс”, „Картие” и много други. Ранните успехи на Бернайс му позволяват да си изгради завидна клиентела. От 1931 г. бързорастящият бизнес възлиза приблизително на 100 хиляди долара (през 1995 г. – 1,5 милион долара) с печалба, надвишаваща 60 хиляди долара (през 1995 г. – повече от 700 хиляди долара). Бернайс определя професията „консултант по ПР” като "упражняващ социолог", чиято „компетентност е като онази на промишления инженер, на управляващия инженер или на инвестиционния съветник в техните съответни области.” За да обслужва качествено своите клиентите, ПР консултантът трябва да „владее поведенческите науки и да може да ги прилага в практиката – социология, социална психология, антропология, история и т.н.” В книгата „Пропаганда”, неговата най-забележителна книга, Бернайс показва, че точната манипулация на общественото мнение е необходима, за да се преодоле хаоса и различието в обществото. В своята автобиография, озаглавена скромно „Биографията на една идея”, Бернайс разказва за обяд в дома му през 1933 г., на който Карл фон Вайганд, чуждестранен кореспондент на вестник „Хърст”, който основно пише за Европа и току що се е завърнал от Германия, разказва за Гьобелс и неговите пропагандни планове за затвърждаването на нацистката сила. В по-зрелите си години Бернайс посвещава голяма част от времето си на проект за лицензиране на занаята ПР, което по неговите думи „ще издигне ПР до нивото на професия.” Проектозаконът, който той създава за регистрация и лицензиране на ПР практиците, влиза за разглеждане в съда през 1992 г., когато Бернайс е на 100 години, но не минава. Но спорът за и против лицензирането още продължава в професионалните среди. В отворено писмо Бернайс призовава ПР практиците да прегледат отново предложения от него проектозакон и да споделят своето мнение, независимо дали е положително или отрицателно. Получените коментари Бернайс иска да използва за преработка на проектозакона, който той да представи с надеждата, че ще мине. Едуард Бернайс е високо уважаван от едни и презиран от други дори и днес. Това обаче не пречи да е поставен сред 100-те най-влиятелни личности за всички времена в класацията на списание „Тайм”. Невъзможно е да се обхванат фундаментално социалните, политическите, икономическите и културните промени през изминалите 100 години без да се разберат схващанията на Едуард Бернайс и неговите професионални наследници от сферата на ПР. ПР е феномен за 20-ти век и Едуард Бернайс - провъзгласен за "бащата на ПР" приживе - изигра значителната роля в дефиниране на философията и методите на ПР индустрията. Журналистът от „Бостън глоуб” Лари Tай описва неговата биография в книгата, озаглавена "Бащата на манипулацията: Едуард Бернайс и раждането на ПР".Бащата на манипулацията и неговата несбъдната мечта. - http://www.capital.bg/biznes/media_i_reklama/2005/03/05/230368_bashtata_na_manipulaciiata_i_negovata_nesbudnata_mechta/, 5 март 2005 На 9 март ще се навършат 10 години от смъртта на може би най-великия човек в сферата на Public Relations - Едуард Л. Бернайс. Една от малкото битки, които той не успя да спечели приживе, бе да превърне науката, която създаде през 20-те години на ХХ век, в официално призната професия. Да, може да звучи странно, но дори и в САЩ няма официално установени стандарти, които да казват кой има правото да се нарича PR практик. Легендата Бащата на „манипулацията", създателят на едни от най-грандиозните
кампании, злият началник или служителят, който винаги се стреми да
изпъкне пред началника (клиента) си. Бернайс е всичко това. Именно
неговите странности, превърнали го в отрицателен герой за част от
съвременниците му, го издигнаха до позицията на легенда, която заема в
момента. Дребничкият племенник на Зигмунд Фройд почина през 1995 г. на
впечатляващите 103 години. Той остави след себе си първата книга за PR,
първия етичен кодекс на професионалистите и много противоречиви кампании
и пречупени табута. Съпругата му е първата жена в историята на САЩ,
която след брака им през 1922 г. вписва в паспорта си своето моминско
име вместо това на Бернайс. Само няколко години по-късно Бернайс ще бъде
човекът, който ще накара жените да пушат свободно на улицата, без да се
притесняват от неодобрителните погледи на околните. Но докато първото
табу пада под напора на младежкия ентусиазъм, второто е отхвърлено като
част от една от най-гениалните кампании на Бернайс. Тя е планирана по
поръчка на тютюневия концерн American Tobacco (днес British American
Tobacco) в подкрепа на марката Lucky Strike. Благодарение на нея
пушенето става най-обикновено удоволствие, което обаче впоследствие ще
се превърне в тежък проблем с лавинообразното увеличаване на броя на
пушачите. В своя типичен стил Бернайс ще признае грешката си едва три
десетилетия по-късно, въпреки че според анализатори той е имал
достатъчно свидетелства за вредата от пушенето още по време на
кампанията за American Tobacco.
Кампанията за лицензиране Въпреки тези факти, които могат да поставят под съмнение
етичността на Бернайс, той през целия си живот е критикувал жестоко
хората, които са се самопровъзгласявали за PR експерти, и е твърдял, че
PR трябва да бъде легализиран като професия. През 1992 г., когато вече е
на 100-годишна възраст, той внася в Сената на щата Масачузетс
проектозакон за лицензирането на PR практиците. Идеята на Бернайс е
всеки, желаещ да упражнява професията, да се явява пред специална щатска
комисия, която да издава лицензи на успешно преминалите съответните
тестове. Така, създавайки нормативна база с изисквания към
практикуващите, Бернайс иска да положи основата за превръщането им в
професионалисти, подобно на лекарите, архитектите, адвокатите. Според
него PR професията е не по-малко важна за развитието на обществото от
изброените, но техните представители са усетили по-рано и силно
негативните последици от липсата на лицензионен механизъм, който да
спира навлизането на некомпетентни практици. Проектът е оборен от
юридическата комисия на Сената, която се позовава на Първата поправка на
конституцията на САЩ, защитаваща свободата на словото и изразяването.
Доводите на Бернайс, че ролята на практикуващите PR в обществото е
изключително важна поради възможността те да влияят върху каналите за
комуникация, не са достатъчни за успеха на неговата кауза. Според
членовете на комисията дори и непрофесионалната и неетична комуникация
има право на защита.
Борба за три букви През 1964 г. най-голямата професионална организация в САЩ -
Американското PR общество (PRSA), стартира своята програма за доброволно
акредитиране на практиците в страната. Тя има за цел да повишава
професионалната подготовка и да отдаде специално признание на добрите
професионалисти. След успешното полагане на изпит пред Универсалния
акредитационен борд, кандидатът получава правото в продължение на пет
години да използва съкращението APR (акредитиран в PR) след името си.
Въпреки критиките, които Бернайс често отправя към PRSA и борда,
системата на акредитация е призната в САЩ за един от ефективните начини
за даване на допълнителни гаранции на клиентите, че когато се обръщат
към практик, използващ на визитката си APR, те не са попаднали на
„самозванец". За това съкращение могат да кандидатстват и
професионалисти, които не са членове на PRSA, дори и такива, които
работят извън САЩ. Например на 2 април 2001 г. генералният директор на
словашка PR агенция става първият източноевропеец, спечелил си правото
да използва трите букви.
Популярността може да бъде заплаха В коментара си към годишната анкета на „Капитал" за развитието на
PR бизнеса в България един практик изрази притеснението си от
превръщането на публичните комуникации в „модерна" професия и
навлизането в нея на неподготвени хора, привлечени от тази модерност.
Още през 1992 г. Бернайс казва в една своя реч, че днес „терминът Public
Relations е във владенията на обществото и всеки независимо от своето
обучение, опит, характер или съзнание е добре дошъл да се нарече PR
практик". Според председателя на Българското дружество за връзки с
обществеността (БДВО) Нели Бенова тези думи „като че ли са написани с
мисъл за реалността в България към днешна дата". Тя коментира, че сред
практиците в страната няма разделение по въпроса необходима ли е
акредитацията на професионалистите, просто той още „не е дошъл на дневен
ред". На същото мнение са и Мария Гергова, управляващ директор на
агенция United Partners и член на борда на Международната PR асоциация
(IPRA) и Любомир Аламанов, управител на агенция APRA Porter Novelli и
председател на Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА). Според
Аламанов „всеки самозванец прави лоша услуга на индустрията. Много
чужденци идват да правят бизнес в България, но не са наясно с пазара на
PR услуги, попадат на мошеници и след това критикуват цялата индустрия".
| |
Просмотров: 423
| Теги: |
Всего комментариев: 0 | |