Суббота, 18.05.2024, 20:32
Приветствую Вас Гость | RSS
Търсене в сайта
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Социални връзки

Каталог статей

Главная » Статьи » МАРКЕТИНГ » Издателски бизнес и маркетинг

Веселин Тодоров: За България библиотеките не са такъв клиент, който би трябвало да бъдат
http://www.focus-news.net/?id=n1516868, 24 април 2011

За България библиотеките не са такъв клиент, който би трябвало да бъдат. Това каза Веселин Тодоров, председател на Асоциация „Българска книга” пред Агенция „Фокус”. По думите му - допреди три години е имало годишни бюджети на централния бюджет от порядъка на 3-4 млн. лева, отпускани за книги, за обновяване на книжните фондове на библиотеките. От 2009 година не се дават и не се отпускат тези средства. Библиотеките се справят, получавайки някакви средства от общините, които трудно могат да бъдат големи или средства от дарения и въобще са поставени на някаква много тежка форма на самоиздръжка, при условие, че те наистина са държавни и навсякъде по света са държавни. В света има формално приети стандарти, които са издадени от ЮНЕСКО и те са от порядъка на 250 книги на 1 000 души, които да бъдат зареждани в библиотечните фондове. Това за България, ако се приложи към населението ни и се приеме, че цената на една книга е 12 лева, би означавало нещо от порядъка на 25 млн. лева годишно бюджет за обновяване на библиотечните фондове. Ние не сме толкова амбициозни, но би било добре поне онези 3-4 милиона лева да се получат и да бъдат стабилно наложени, каза Веселин Тодоров.

В момента се работят наредбите към Закона за библиотеките, в които ще бъдат фиксирани такива стандарти и за България. От асоциацията се надяват тези наредби да са съобразени с международните договори, включително и със стандартите на ЮНЕСКО. Ако това се случи, и в България библиотеките да имат този авторитет, който продължава да имат извън България, заяви той.

Според проучване на „Алфа Рисърч”, абонираните за библиотеки хора са около 15 % от анкетираните. За Европа процентът е около 50, за скандинавските страни минава 80 %. Това е достатъчно показателно какъв е сривът в ползването на библиотеки, предизвикан единствено и основно от липсата на нови книги, каза той.

Според същото проучване отговорите сред по-често купуващите книги намаляват с по два-три процента от общия брой на отговарящите. Намалял е броят на тези, които са купили през последния месец, през последните три месеца.
Единствено отговорът „през последната година” има леко повишение, тоест може би се разширява малко аудиторията на четящите хора вероятно в резултат на нашите кампании за четенето, вероятно защото има едно осъзнаване, че без четене трудно ще се справят в живота. От друга страна редовно четящите леко намаляват, може би защото намират и други начини да си доставят информацията, каза той.
Веселина ЙОРДАНОВА

Категория: Издателски бизнес и маркетинг | Добавил: Maria (16.10.2012)
Просмотров: 418 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *: